Az első bejegyzésemben a kommentek között fel lehet fedezni egy-egy utalást arra, hogy ki és mit lopott. Hát igen megesik a reklámszakmában, hogy egy külföldi ötletet átimportálunk magyar földre és lesz belőle valami. De például mondhatnánk az iwiw-et is, ami másolja a facebookot, bár kevés sikerrel.

Visszatérve. A külföldi minta nyúlásának több oka is lehet:

1: A megrendelő konkrét elképzeléssel érkezik, mutat egy-két videót vagy printet és azt mondja, hogy olyat szeretne. Ilyenkor lehet győzködni, de ha begyepesedett, akkor bukta az egész. Volt nekem is olyan ügyfelem, ai hozott egy vicces spotot, és mondta, hogy legyen hasonló. Ötleteltünk, rommá nevettük magunkat, olyan jó helyzetkomikumra alapuló jeleneteket írtunk, de nem kellett. Szinte ugyanazt másoltuk le, mint a reklámban látott. Itt hiába a kreativitás, az ügyfél a hülye.

2. Külföldön már bevált. Mondhatnék itt Soproni sör  reklámot, ami felzúdulást keltett nem is olyan régen. Valakinek bejött, valakinek nem. Ez szerintem egy jó adaptáció, bár a Soproni nem tudom, hogy kész koncepcióval jött, de akkor is értékelendő, hogy mégis magyarosch dolgokat raktak bele, amiről így vagy úgy eszünkbe jut, hogy ez is magyar.

3. Időhiány vagy lustaság. Na ilyenkor születnek a legnagyobb nyúlások, amire nincs mentség. Láttam már nem egy-két kreatívigazgatót, aki a nagy hajtásban csak annyit mondott, hogy nézzétek meg ezt és ezt, az a cég valami hasonló területen dolgozik, legyen olyxn a reklám. Van itthon a reklámszakmában pár ember, akiről mindenki tudja, hogy szeret belenézni a külföldi trendekbe...

4. No és van a véletlen. Mikor egy hazai reklám hasonlít valami külföldire, de az alkotók nem is hallottak róla. vagy ezt mondják...

Szerintem a jó és működő dolgokat átvenni nem bűn, viszont ha van jobb, akkor a kreativitást visszaszorítani igen.

Szerző: Reklámos  2009.11.28. 19:21 41 komment

Címkék: reklám

A bejegyzés trackback címe:

https://reklamos.blog.hu/api/trackback/id/tr771559293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkepi 2009.11.28. 21:13:27

és ezért fizetnek ezeknek a tehetségtelen nagyarcú macskajancsiknak komoly zsetonokat.

szkepi 2009.11.28. 21:16:11

ja és még egy fontos.
ügyfél azért fizet, hogy kreativ legyen, ne azért hogy lopjon!
ugyeFgábor,szalex és a többiek????

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.11.28. 21:53:00

Ez most csak úgy íródott? Semmi új nincs benne.

Villy 2009.11.28. 21:54:08

Szerintem ebben a másolásos dologban nincs semmi kivetni való. Most ilyen alapon nem ismernénk az I am Canadiant, a magyar közönség meg lemaradt volna egy csomó olyan poénról, amin már mindenhol nevettek a világon.

blöki.hu · http://www.bloki.hu 2009.11.28. 22:35:26

Elég nehéz igy 2000 után nagyon eredeti ötlettel előállni nem?

forgodssake 2009.11.28. 22:40:55

hat. ennel egy hangyafasznyit komplexebb irast azert megert volna, egy amikor van ra 2000 szomoru pelda, egyet sikerult megemliteni. Elegge gyengen osszerakott poszt...

Egyebkent a lopas nem megengedett, es sosem fordulhatna elo...
Az ugyfel ugyanis ha mondja is akkor is csak azt h ILYET kerek, nem EZT. az szerintem az ugynokseg kotelessege, hogy ha mar az alapotlet kobe van vesve, akkor rakjon bele annyit, hogy megis mas legyen megha hasonlo is...

ergerberger 2009.11.28. 22:58:07

Legyen mondjuk az, hogy pinával meg csöccsel adjuk el a szajrét!
Olyan még nem volt soha!

szkepi 2009.11.28. 23:13:53

@Villy: akkor csak ciki és ne nevezze ,magát kreativnak a kitaláló. oké, megirta a magyar változatot.gratula

Fat Jew Biatch 2009.11.28. 23:14:51

Jó, csak egyrészt úgy ne járjatok mint a kreatívigazgtó, akihez bejött az ügyfél, hogy "Bocsásson meg, de azonnal feleségül kell vennem az asszisztensét, már viszem is Monacóba!""Vivianne kisasszonyt? Az kizárt. Most benne vagyunk egy kampányban amiben ő a jutyúblopási szakreferens. Szóval nem tudjuk nélkülözni. Várjon jövő év végéig." "Hát jó, de akkor azonnal meg kell szagolnom a punciját!""Azt lehet. Vivianne kérem!" Szaglássza egy darabig az ügyfél, aztán "Ööö... jövő év végét mondott?""Igen.""És...nos megszagolná Ön is?""Nem szükséges, szagolom eleget." "És gondolja, hogy... eláll még addig a kisasszony?"
Másrészt ha az ügyfél arra kér, hogy lopjatok, legközelebb arra kér öljetek is (legalább a konkurrenciát, vagy valakit) és az gáz, mert veszélyes spanjai még a legszelídebb konkurrenciának is vannak, és ha megölik a bosst, beindul a kibaszott revenge.

Pszt! 2009.11.28. 23:30:24

"mondhatnánk az iwiw-et is, ami másolja a facebookot, bár kevés sikerrel"

Nem értem miért divatos szidni az iwiw-et. Miért jobb a facebook? Átláthatatlan, gagyi kezelőfelület, és csak angolul tud. A magyarok nagy része meg nem beszél más nyelvet a sajátján kívül.

Bergeroth 2009.11.28. 23:36:44

Ha jól emlékszem, akkor ez legalább egy 2 éves reklám.

CoolBrady 2009.11.28. 23:45:52

Szemlédi András vagy ki a tököm az a lottómilliomos-reklámos szintén koppintott volt. Geszti csórelta az ötletet, ha jól emlékszem.

bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.11.29. 00:08:47

Ajánlott olvasmány: Karaoke kapitalizmus. Éppen erről szól. Még az üzleti iskolákban is a másolást tanítják: benchmark, best pratice. A rosszul működőeknek nagy segítség, de amikor mindenki ezt csinálja, biztos út a középszerűséghez. Ha valaki többet akar, akkor a koppintás már nem elég.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.29. 00:16:20

Ezt kéri a megrendelő, a reklámos meg megszokta, hogy kiszolgálja.
Az esetleges saját ötletre nincs se pénz se kereslet, de leginkább el se hiszi a megrendelő, épp csak le nem hülyőz miatta (mert ő tudja a frankót),
Közben igazán megrendelő sincs, aki meg igen, az multi, vagy multi kiszolgálója, alvállakozója, ügynöke, akik meg hozzák a saját anyagaikat, amiket max át kell ültetni magyarra. Ami meg így persze nem lopás (ha esetenként annak is látszik), csak "nyelvi mutáció".

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.29. 00:21:01

@hamlet79: "Elég nehéz igy 2000 után nagyon eredeti ötlettel előállni nem?"
Igazán nem, kivéve, ha ugyanazt az eladhatatlan szemetet kell hatvanadszor új, érdekes, kívánatos. termékként megjeleníteni, miközben az ügyfélnek egész konkrét elképzelése van a célcsoportról, megjelenésről, árról.
Elfogadtatni az esetleges újdonságot az ügyféllel, pláne kifizetettni vele, na, az már tényleg sportos.

egy hang a hátsó sorból 2009.11.29. 00:39:07

"De például mondhatnánk az iwiw-et is, ami másolja a facebookot, bár kevés sikerrel."

Az remelem megvan, hogy az iwiw (vagyis akkor meg wiw) kb 3 evvel a facebook elott indult

Villy 2009.11.29. 00:58:49

@szkepi: Mondj egy "kitalálót",aki azt állította, hogy a saját ötlete volt.
Szerintem nem mondta egyik se, hogy ő szarta a spanyol viaszt, csak XY-nak éppen eszébe jut, hogy ő már látta ezt a reklámot a neten, és akkor akkora feneket kerít neki, mintha ez az egész téma egyáltalán szóra érdemes lenne. Ezzel a reklámos bajjal nincs semmi gond. Az sokkal undorítóbb, amikor megveszik a Rém rendes család licenszét, ergo nem lopás, és egy az egyben ugyanazt leforgatják. Na és ekkor hiszik azt, hogy akkor most ők a Janik. Azért, mert az eredeti rém rendes elérhető Magyarországon is, míg az I am a Canadiant senki nem is ismerte 2 éve, ilyen reklám nem volt, úgymond a Soproni reklám hiánypótló volt.

gitáros 2009.11.29. 01:19:14

@szkepi:
NEm, nem kreativitásért fizet. Azért fizet, hogy azt kapja, amit látni szeretne. Ha ez történetesen egy adott cucc koppintása gyakorlatilag, akkor azért. Ez van.

HarrisonBergeron 2009.11.29. 02:02:26

Van lopás, vad adaptáció, van véletlen. Mindháromra van millió példa. Geszti lop, na és? Philips webcam, lottós széria - de csókolom, el van adva, meg van véve, jó esetben ki is van fizetve. Más is lop, na és? A reklám nem művészet, megélhetés. Aki megteheti, hogy import ötletből éljen, minek strapálná magát fölöslegesen? Amíg az ügyfél ostoba, tudatlan és beképzelt, ilyen lesz a magyar reklámvilág. Hejj!!!!!!!!

bazd meg 2009.11.29. 02:37:55

@egy hang a hátsó sorból: Ezt komolyan mondod, vagy csak viccelsz?

bbandi 2009.11.29. 03:13:03

@bazd meg: Nézd meg wikipedián, tényleg így van. (mondjuk akkor még wiw volt, és mikor átnevezték/megújították iwiwre és igazán népszerű lett, akkor már volt facebook)

Chapell 2009.11.29. 03:23:48

@Pszt!: Úgy látom te nem láttál se iwiwet se Facebookot évek óta.
1. iwiw UI-ja egyre szarabb
2. Facebook már végtelen idők óta tud magyarul.

Chapell 2009.11.29. 03:27:46

@egy hang a hátsó sorból: Ugye tudod, hogy amikor 2005-ben iwiw lett belőle, alapoktól újra lett írva és tervezve? Ekkor már bőven volt Facebook.

orczy · http://www.beoriginal.hu 2009.11.29. 03:52:43

Arról nem is beszélve, hogy tök mindegy, hogy lopták-e vagy nem, az átlaguser úgysem tudja. A lényeg, hogy lokálisan működik-e, vagy nem. Ha hozza a tervezetteket, akkor max. a szakma rágódhat rajta. Uff...

orczy · http://www.beoriginal.hu 2009.11.29. 03:53:35

Arról nem is beszélve, hogy tök mindegy, hogy lopták-e vagy nem, az átlaguser úgysem tudja. A lényeg, hogy lokálisan működik-e, vagy nem. Ha hozza a tervezetteket, akkor max. a szakma rágódhat rajta. Uff...

orczy · http://www.beoriginal.hu 2009.11.29. 03:54:30

Arról nem is beszélve, hogy tök mindegy, hogy lopták-e vagy nem, az átlaguser úgysem tudja. A lényeg, hogy lokálisan működik-e, vagy nem. Ha hozza a tervezetteket, akkor max. a szakma rágódhat rajta. Uff...

orczy · http://www.beoriginal.hu 2009.11.29. 03:56:48

Arról nem is beszélve, hogy tök mindegy, hogy lopták-e vagy nem, az átlaguser úgysem tudja. A lényeg, hogy lokálisan működik-e, vagy nem. Ha hozza a tervezetteket, akkor max. a szakma rágódhat rajta. Uff...

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2009.11.29. 04:07:39

@Pszt!: A Facebook magyarul IS kommunikál. Vagy angolul. Vagy még X más nyelven.

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2009.11.29. 04:09:19

@egy hang a hátsó sorból: A funkciókat rendre a Facebookról lopja az iwiw, csak nem működik, ld. az üzenőfal szétbarmolását.

há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.11.29. 05:59:28

Mutasson már valaki olyan ötletet, klipet, fotót, zenét, akármit az elmúlt tíz évből, amihez hasonlót korábban még senki sem talált ki!

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.29. 06:30:17

@há zé: Más a hasonló, és megint más dolog a koppintás.

lszrm 2009.11.29. 07:06:27

Nos az üdítő kivétel......

www.leszarom.com

ez a kezdet...

wiener 2009.11.29. 07:40:44

szeretem az ilyen blogokat ahol valami outsider (mondjuk egy pék) megmondja a frankót
:)

Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2009.11.29. 08:12:49

Azért ez teljesen nem így van!

"Szinte ugyanazt másoltuk le, mint a reklámban látott. Itt hiába a kreativitás, az ügyfél a hülye."

Ha vállaltál valamit, akkor legyen a megrendelőd a legjobb reklámod, hogy továbbadjon ismerőseinek, barátainak.
Egy ügyfél, egy potenciális vásárló soha sem hülye! Add meg neki amit kér, és add bele a legjobb tudásodat.

devadel 2009.11.29. 09:02:23

azért lopnak, mert egy sikeres akciót adaptálni sokkal hatékonyabb, mint izzadva kitalálni egy közepesen hatékonyat.

a reklám, az egy üzlet, nem pedig magukat nagyonkreativnak álmodó kreativok homokozója.

ha valaki meg művész akar lenni, irány a műterem :-)

AczélGyuribácsi 2009.11.29. 10:06:49

Egy tisztességes országban üldözik a reklám-marketinges senkiházikat!
Ostobák és - mint minden reklám - hazudnak!
A baj az, hogy már nem kerülheted ki ezeket!
Bármerre mész, beletolakszik a pofádba valamelyik ocsmány állat produktuma, valami üvöltő ostobaság, jó esetben csak primitív és nem hányod el túle magad!

Geszti Péter, írta valaki... Kreatív milliomos, mert időben olvasott külföldi lapokat...

Jó, hogy ez a idióta amerikaiszőkemultimarketing kitenyésztette a mi "náci" közkatonáinkat is, akik szabadon garázdálkodnak az üzleti életben!

A cáfolóknak ajánlom, hogy nézzék a Monty Python 1969-1971 közötti jeleneteit, azokban a mai MODERN és ÖTLETES reklámokat, tévéműsorokat, marketingkampányokat már régen kifigurázták!!!

Mert már közel 40 éve is nevetséges és ostoba volt!

Ma meg a reklám-marketing még mindig ebből a "fehér autó-fekete autó"-féle hüvelygombás, mézescsirkés állatságokra épül...

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2009.11.29. 10:20:40

A soproni reklám nagyon jó!

Nem könnyű jó reklámot csinálni, nyilván hatással van mindenkire a már látott reklám.

A magyar reklámok elég szarok!

devadel 2009.11.29. 10:45:43

@AczélGyuribácsi: drága gyuribá, a reklám-marketing elsősorban pszichológiára épül, sajnos. azért sajnos, mert ez azt jelenti, hogy ha szarok és eccerűek a reklámok, akkor azér szarok és eccerűek, mert a zemberek azt kajálják. mert ugyanis ha a zemberek szofisztikáltak lennének, akkor rájuk az eccerű reklámok nem hatnának, és mingyá csődbemennének azoka reklámosok, akik a zeccerű reklámot csinálják. megvan, gyuribá?

Puncskocka 2009.11.29. 13:31:06

utólag tudtam meg, hogy ennek van kanadai változata. nagy csalódás volt:( az elején szerettem a reklámot

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.12.01. 16:54:07

Egy sikeres reklámot lekoppintani nem nagy kunszt, lehet, hogy azt hiszik a gyártók, hogy soha nem derül ki, mert mi az esélye, hogy bárki láthatta x éve a kanadai reklámot pl. Pedig az internet világában már nem nehéz semmit felkutatni!
süti beállítások módosítása